Waarom jouw content geen klanten aantrekt? Laat ik dan maar van het begin af aan gelijk bloed eerlijk zijn: je content is te netjes. Te braaf en waarschijnlijk ben je ook te behulpzaam met al je tips en trics. En daar zit het probleem. Want terwijl jij je uitslooft op posts, blogs, stories of reels, gebeurt er niets. Er komen geen klanten door. Bij jou geen DM’s waardoor je in gesprek komt met klanten. En aanvragen, het is gewoon stil in jouw mailbox.

En dan komt die frustrerende gedachte: “Maar ik doe toch alles goed?”

Ja. Je doet alles “goed”. En dat is precies waarom het niet werkt.

Stop met die brave content

Je volgt de regels,  geeft tips, deelt waarde en plaatst trouw. Sticker voor jou!

Maar ondertussen klinkt je content als iedereen. En dat voelt de lezer. Want ook jouw informatie is overal te vinden en komt honderd tachtig keer voorbij. En iedereen is ineens “coach”, “expert” of “specialist”. Dus vertel eens, waarom zou iemand aandacht schenken aan jouw post, als het voelt als copy-paste van al die anderen?

Nietszeggende content verkoopt niks. Ja, het legt soms wat uit, geeft tips hier en daar, maar het verleidt niet. Zet niet aan tot actie of urgentie. En doet dus niks… sorry, but no sorry.

Klaar met grijze muis-marketing en claim je plek

Klanten zoeken iemand die zegt waar het op staat. Naar iemand die durft te kiezen. En dus ook afwijkt. Die ver weg blijft van wat de rest doet.

Maar daar zit precies het probleem voor jou. Jij wilt zichtbaar zijn, maar probeert niemand tegen de haren in te strijken. Je spreekt je niet uit, laat niet zien dat jij de go-to-person bent en verdwijnt in de nietszeggende menigte van andere coaches.  Misschien nog wel met een glitterjasje om op te vallen, maar dat is het dan ook wel.

Resultaat?
Je bent zichtbaar, maar niemand hoort je.

Waarom werkt mijn contentstrategie niet?

Misschien ben je je content gestart met een goed hart. Je wilde mensen helpen. Inspireren. Laten zien dat je er verstand van hebt.

En ja, dat is oprecht.
Maar het is niet genoeg.

Waarom?

Mensen scrollen niet omdat ze nóg meer willen weten.
Mensen scrollen omdat ze op zoek zijn naar iets dat ze raakt.

Iets dat blijft hangen. En iets waarvan ze denken “Shit dit ben ik”. En dát ontstaat niet uit brave content, maar uit content dat schuurt en wekkerschut. Dat ergens voor staat en zich niet meer aanpast wat iemand er ook van zegt.

De klant van nu is wakkerder dan ooit

De klant van nu? Die prikt overal doorheen. Die voelt het als jij schrijft wat je denkt dat je móet zeggen. Die merkt het als jij je inhoud afstemt op wat “werkt”, in plaats van wat waar is.

En je lezer voelt het feilloos als jij dingen zegt waar je zelf niet achter staat, maar doet omdat het je zo geleerd is. Kopie, van de kopie, van de kopie coach. Je snapt vast wel wat ik bedoel, want zeggen we nu niet allemaal hetzelfde als de oorspronkelijke coach die er mee begonnen was?

En als jij dat op dit moment doen, dan zit je jezelf in de weg.

Je hebt geen contentprobleem, maar een positioneringsprobleem

De reden dat je content niet aanslaat, is omdat je boodschap dat niet doet. Je probeert alles voor iedereen te zijn. Met als resultaat: slap aftreksel van nietszeggende teksten.

Heldere content komt door te weten voor wie je er bent.
En vooral: voor wie níét. Dat dan nog ook.

Zolang je dat niet durft neer te zetten als de expert, die zich uitspreekt en een mening geeft, blijf je schrijven voor niemandsland.
En dat koopt geen mens, geloof mij maar.

Hoe maak je content die klanten aantrekt?

1. Zet een mening neer

Niet om je groter voor te doen dan je bent, maar om een positie in te nemen. Te laten zien waar jij anders naar kijkt dan de rest. Niet voorzichtig. Gewoon: dit is hoe ik het zie.

2. Trigger emotie

Boosheid. Frustratie. Verlangen. Herkenning. Wat zie jij in jouw vakgebied en wat doet dat met je? Want als je wil dat mensen iets voelen, moet jij dat eerst durven voelen in je tekst. Zodat je eerlijk kunt vertellen wat jij ervan vindt. En daarvoor hoef je niet harder te schreeuwen, maar wel het vuur in je voelen wat je graag wilt delen.

3. Schrijf alsof je praat

Hou op met marketingpraat. Skip ook alle jargon uit je content. En laat mij niet beginnen over vage shizzle content, zoals  “ik geloof dat jij dit kunt!”-gezwijmel. Schrijf zoals je tegen een goede vriend(in) zou praten. Of als iemand tegenover je staat. Dan zeg je hele andere dingen als iemand vertelt dat deze zich rot voelt. Maar marketing doet iets en laat ons daardoor als een soort robot praten.

4. Maak het messcherp

Praat niet over “meer balans” of “je ware potentieel” – wat betekent dat dan? Ga ik dan op een bal balanceren? En wat potentieel voor jou is, is voor mij weer iets heel anders, dus dan vul ik het in wat jij bedoelt. En dat wil niet altijd zijn wat jij wil dat ik ga denken, maar gebeurt wel door de vage taal.
Laat liever zien hoe het leven van je klant eruitziet vóór en ná jullie samenwerking.

5. Wees niet bang om mensen kwijt te raken

Durf mensen af te stoten, zodat je de juiste aantrekt. Dat is het enige wat ik erover kwijt wil. Je kunt geen mensen kwijtraken die toch al niet voor jou gingen kiezen.

Veelgemaakte fouten waardoor je content niet werkt
  • Je schrijft voor goedkeuring van je coach, omdat je doet wat zij/hij zegt en niet voor je klanten (kom maar door met die sticker, juf)
  • Je gebruikt vage containerbegrippen (“meer rust”, “jezelf zijn” what the F is dat?)
  • Je bent bang om af te wijken, want stel dat ze er iets van vinden… of ik ze wegjaag…
  • Je content heeft geen duidelijke call-to-action, want je hebt geen idee hoe je dat doet en wilt ook niet verkoperig zijn
  • Je maakt content omdat het moet, niet omdat je écht iets te zeggen hebt (en ik denk dat dit het meeste gebeurt bij intuitiëve coaches… heb ik iets te zeggen dan? Zo hoort het toch? Hou op met mij vriendin….)
Heb je al in de gaten waarom jouw content geen klanten aantrekt?

Omdat je veilig speelt.
Omdat je tekst klopt, maar niet klopt met jou.
Omdat je zichtbaar bent, maar niet opvalt.
Omdat je vertelt, maar niet verleidt.

En de klant van nu? Die koopt niet omdat het leuk klinkt. Die koopt uit overtuiging en in elke vezel voelt: “Dit moet ik nu hebben”.

Dus….

Durf jij te zeggen wat je écht vindt?
Durf jij te laten zien wie je echt bent – ook als dat mensen wegjaagt?
Durf jij marketing te maken die klopt met wie jij bent, in plaats van met wat je denkt dat hoort?

Want pas dan… gaat je content klanten aantrekken.

Stop met het verzamelen van likes. Je krijgt geen applaus voor je dansje of Canva knutsel.

Ga voor echtheid en verbinding.
En focus op je omzet (je wil toch klanten of niet dan? En ik vind alles prima, maar neem dan gewoon een hobby als je het daar niet voor doet.)

En dan moet jij eens opletten, want dan verandert je content van “ik hoop dat ze het zien” naar “ze kunnen er niet meer omheen”.

En geloof me:
Dát is waar de magie begint.

Goede content is geen toeval, het is een strategie

Zichtbaarheid is niet je enige doel. Want aandacht en likes zijn waardeloos als het niets oplevert en de kassa niet gaat rinkelen. Wat ik dan helemaal bijzonder vind, is dat toch veel intuïtieve ondernemers blijven hangen in ‘ik moet gewoon blijven posten’.

Maar weten wat je zegt, tegen wie je het zegt, en waarom jij degene bent die dit mág zeggen – dát is waar de magie zit.

Dus nee, je hebt geen contentprobleem.
Niemand snapt wat je doet en dat is het probleem.

Welke vragen kun je jezelf stellen om content te maken die wel verkoopt?
  • Wat durf jij te zeggen wat anderen (nog) niet zeggen?
  • Welke pijn of frustratie ziet jouw klant over het hoofd – maar leeft wél?
  • Wat is de échte transformatie die jouw klant doormaakt (niet de dienst, maar het gevolg)?
Conclusie: Hoe trekt content wél klanten aan?

Niet door elke dag zichtbaar te zijn.
En zéker niet door netjes te zijn. Of te hopen dat iemand jou eruit pikt.

Maar door:

De confrontatie aan te gaan.
Niet met je klant, maar met de bullshit die ze zichzelf vertellen.

“Ik wil geen marketing die pusht.”
→ Oké. Maar waarom moet ík dan voelen dat jij een aanbod hebt?

“Ik geef gewoon graag waarde.”
→ Top. Maar wanneer geef je eindelijk jezelf?

“Ik wil dat klanten zelf voelen of het klopt.”
→ En ondertussen zit jij op de bank te wachten tot iemand jouw ‘energie’ opmerkt?

Content die klanten aantrekt zegt wat niemand durft te zeggen, maar waar iedereen zich in herkent.
Niet omdat het gelikt is.
Maar omdat het écht is.
Omdat het raakt.

Niet gepolijst. Wél precies.

En weet je wat er dan gebeurt?

Dan stopt iemand met scrollen.
Gaat rechtop zitten.
Leest je tekst nog een keer.
Stuurt je een DM met “Ik weet niet wat het is, maar dit móet ik doen.”

Dat is geen toeval. Dat is geen algoritme-liefde.
Dat is strategie, visie en lef.

Dus als je nog steeds denkt dat je content moet maken “om zichtbaar te zijn”…

…dan ben je niet aan het bouwen aan een bedrijf.
Dan ben je bezig met behangen in een huis waar niemand woont.

Stop met behangen. Bouw iets waar mensen binnen willen stappen.

Want dát is content die klanten aantrekt.

Contact | Grip op Bedrijfsgroei – Positionering & Marketing die wel werkt